Керівник: Мудрішаємо разом. Керуймо ефективно!

Формула розвитку Шумської громади: справедливість та активність

зустріч Шумськ 100918 (24)Експерти проекту Доброчесні громади, за підтримки програми DOBRE, не лише виконують свої проектні завдання і консультують громади, а й вивчають та передають іншим досвід самих громад. Поданий нижче матеріал-це результат спілкування експертів Партнерства «За прозорі місцеві бюджети» Миколи та Марії Орлових із Галиною Кирея, начальницею фінансового управління Шумської ОТГ. Саме це управління внесло суттєвий вклад у високі показники бюджетної прозорості цієї громади.

 Шумська ОТГ перейняла польський досвід та адаптувала його для своєї ОТГ.

Для вирішення проблеми із розподілом коштів по населеним пунктам було вирішено прийняти відповідну Програму стимулювання розвитку сіл Шумської об’єднаної територіальної громади на 2018 рік. Така програма була прийнята відповідно до вимог ст. 91 Бюджетного кодексу України, п. 22 ст. 26 Закону України від 21.05.1997 № 280/97­ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (затвердження програм соціально­економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-­територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування).

Чому виникла така потреба, щоб кожен населенний пункт знав, скільки він фактично приносить до спільного бюджетного кошика і на які частину його може розраховувати. Оскільки Шумська ОТГ є найбільшою на Тернопільщині і обєднала навколо міста Шумська ще 35(!) населених пунктів.

Для того, аби визначити скільки коштів отримає той чи інший населений пункт, спочатку необхідно визначити його долю в бюджеті громади за критерієм наповнюваності, кількість жителів у ньому та дохід на одного жителя громади. Такі розрахунки допоможуть визначити потребу в коштах для кожного населеного пункту ОТГ.

Розподіл коштів між селами в Шумській ОТГ здійснюють відповідно до порядку розподілу в залежності від отриманого доходу на 1 жителя за попередній рік.

 Порядок розрахунку бюджету кожного

старостинського округу  ( села) включає наступні етапи:

 

qo = Q /Ns                   (1)

 

де qo  – доходи на одного жителя старостинського округу ;

Q –  доходи старостинського округу за попередній рік;

Ns – кількість населення старостинського округу

 

qs  = Bm / n,                           (2)

 

де qs  – доходи на одного жителя громади за попередній рік;

B m– доходи всіх старостинських округів за попередній рік;

n – кількість населення громади

 

q = Bp / n,                         (3)

 

де q – середній дохід на одного жителя на бюджетний період;

n – кількість населення громади

Bp   визначений бюджет розвитку на бюджетний період

 

K = qo / qs,                              (4)

 

де K – коефіцієнт економічної спроможності старостинського округу

 

                              B́ = q * К * Ns                         (5)

 

де B́ – бюджет розвитку старостинського округу на бюджетний період

Доходи за попередній рік для кожного старостинського округу взято із отриманої казначейської звітності ( форма @B ), населення – статистична звітність на 1.01. року. У розрахунку не враховується ПДФО і доходи міста, оскільки вони є основною складовою саме завдяки міській економіці, а суть формули у визначенні долі доходів та витрат для сільських населених пунктів. Зате отримані результати ще множаться на коефіцієнт стимулювання.

Вперше зустрічаємо в ОТГ практику, коли у розподілі коштів передбачено коефіцієнт стимулювання – він дозволяє заохотити мешканців населених пунктів активно діяти на власній території та виступати з ініціативами (створювати молодіжні ради, громадські організації, органи самоорганізації населення, кооперативи,  а також брати участь у заходах, які проводить Шумська ОТГ). Тобто це спонукання жителів, депутатів та старости до  активності.

Таким чином активність в громаді напряму впливає на розподіл коштів і у здоровій конкуренції дозволяє розвивати свій населений пункт.

Ось формула розвитку Шумської громади «без околиць» – справедливий розподіл видатків (Бюджет розвитку сіл) і заохочення активності мешканців.

Підвищення участі громадськості в місцевих бюджетних процесах та функціонуванні системи надання послуг також дає ряд переваг як для органів влади, так і для громадян.

Також бюджетна прозорість дає громадянам змогу відчути себе повноправними споживачами максимального рівня суспільних послуг в обмін на сплачені податкові платежі.

Розроблений механізм, враховуючи досвід впровадження Бюджету участі, який у 2017 році був запроваджений у громаді, буде коригуватися після завершення бюджетного 2018 року.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (ще не оцінили)
Loading...