Керівник: Мудрішаємо разом. Керуймо ефективно!

Бартер для ФОП

Пунктом 177.1 Податкового кодексу визначено, що до загального оподатковуваного доходу відноситься виручка у грошовій та негрошовій формі. До виручки у негрошовій формі, зокрема, відноситься дохід від здійснення бартерних операцій або заліку взаємних зустрічних вимог (взаємозаліку).

На відміну від фізичної особи – підприємця платника єдиного податку, якому здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) у негрошовій формі прямо заборонено пунктом 291.6 Податкового кодексу, ФОП на загальній системі цілком може здійснювати товарообмінні операції.

 Відображення таких операцій у книзі обліку доходів та витрат має свої особливості, які ми розглянемо у цій статті. Взагалі то, ідея написати цей пост, виникла у мене після створення теми на форумі Книга обліку доходів та витрат ФОП на загальній системі, в якій зачіпається це питання.

Бартер та взаємозалік. Одне й те саме чи різні речі?

Зазвичай, ці поняття ототожнюють. Проте, ці терміни мають деякі відмінності, які все одно ніяк не впливають на їх економічну сутність в цілях оподаткування.

 Відповідно до статті 715 Цивільного кодексу за договором міни (бартеру) кожна із сторін зобов’язується передати другій стороні у власність один товар в обмін на інший товар. Згідно пункту 14.1.10. бартерна (товарообмінна) операція – господарська операція, яка передбачає проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у негрошовій формі в рамках одного договору.

 Взаємозалік це дещо інше. Згідно статті 601 Цивільного кодексу зобов’язання припиняється зарахуванням зустрічних однорідних вимог, строк виконання яких настав, а також вимог, строк виконання яких не встановлений або визначений моментом пред’явлення вимоги.

 Якщо у випадку бартеру сторони договору наперед знають, що вони будуть розраховуватися одним товаром за інший в рамках одного договору, то у випадку взаємозаліку маємо два різних договори, в яких кожна сторона виступає постачальником в одному договорі та продавцем в іншому. Наприклад, по одному договору підприємство А (постачальник) передає підприємству В (покупець) товари, а по іншому договору підприємство В (виконавець) надає підприємству А (замовнику) послуги. По договору поставки підприємство А продало товари на суму 5000 грн. По договору надання послуг підприємство В надало послуги також на суму 5000 грн. Кожна із сторін винна по 5000 грн. Заборгованість підприємств один перед одним можна припинити, здійснивши залік взаємних зустрічних вимог.

 Як здійснити взаємозалік?

Згідно статті 601 ЦКУ зарахування зустрічних вимог може здійснюватися за заявою однієї з сторін. Однак на практиці всі складають двосторонній документ, який називається акт або угода взаємозаліку.

 Акт взаємозаліку складається у довільній формі. Проте в ньому повинна бути приблизно наступна інформація:

 Дата здійснення взаємозаліку;

  • реквізити сторін;
  • реквізити договорів або інших документів, по яким виникла заборгованість;
  • суми заборгованостей;
  • суми, на які здійснюється взаємозалік;
  • сальдо розрахунків між сторонами після взаємозаліку.

Відображення взаємозаліку (бартеру) у книзі обліку доходів та витрат

Розглянемо відображення заліку взаємних зустрічних однорідних вимог у книзі обліку доходів та витрат на прикладі.

05.03.2012 ФОП придбав товар на суму 6000 грн. та не розрахувався за нього. Придбання товару підтверджується видатковою накладною №1 від 05.03.2012. У підприємця виникла кредиторська заборгованість перед постачальником на суму 6000 грн.

 20.03.2012 Постачальнику, у якого було придбано товари, були надані послуги з вантажних перевезень на суму 10000 грн. Надання послуг підтверджується актом виконаних робіт №5 від 20.03.2012. Отримувач послуг не розрахувався за них.

 Для надання послуг було витрачено паливо на суму 1000 грн. Інших витрат для надання вказаного об’єму послуг здійснено не було.

 25.03.2012 Здійснено залік взаємних зустрічних вимог та складено акт взаємозаліку №25 від 25.03.2012 на суму 6000 грн. Після взаємозаліку отримувач послуг залишається винен приватному підприємцю 4000 грн.

 26.03.2012 Отримувач послуг погасив перед підприємцем заборгованість на суму 4000 грн. Отримання оплати підтверджується банківською випискою від 26.03.2012.

 27.03.2012 Підприємець реалізував товари, які він отримав від свого постачальника за 8000 грн. та одразу отримав за них гроші.

 

 Доцільно буде розшифрувати, звідки взялися цифри.

05.03.2012 отримання товару відображається у графах 4 та 5.

 20.03.2012 складання акту виконаних робіт ніяк не відображається у книзі, оскільки гроші за послуги підприємець ще не отримав.

 25.03.2012 взаємозалік вважається оплатою за надані послуги, тому сума 6000 грн. прямує у графу 3. Тепер слід поставити суму витрат, які були понесені для отримання доходу, у графу 6. Для отримання 10000 доходу було витрачено 1000 грн. Відповідно, для отримання 6000 грн. доходу було витрачено 600 грн. Цю суму ставимо у графу 6.

 26.03.2012 сума отриманої оплати 4000 грн. прямує до графи 3. У графі 6 відображаються витрати, що залишилися на суму 400 грн.

 27.03.2012 відображаємо суму коштів, які підприємець отримав за реалізований товар. Вартість товару 6000 грн. йде у графу 6, оскільки взаємозалік в даному випадку можна вважати оплатою цього товару.

 

Ссылка на источник: http://byhgalter.com/vzayemozalik-barter-dlya-fop-na-zagalnij-sistemi-opodatkuvannya-vidobrazhennya-u-knizi-obliku-doxodiv-ta-vitrat/

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (ще не оцінили)
Loading...